Van kraak de code, raadsels en puzzels tot diepgaande gesprekken

Stel je voor. Je zit opgesloten in het huis van een hacker. Hij wil je advies: ‘Een andere hacker maakt me belachelijk op social media. Kun jij een goede reactie voor me typen?’. Wat doe je? Inhoudelijk reageren? Ga je schelden? Of stuur je helemaal niets terug? Dit is één van de opdrachten uit het bordspel dat Rogier de Groot ontwikkelde met zijn werkgroep. ‘We willen begeleiders laten zien dat het belangrijk is om cliënten ook bij hun digitale leven te begeleiden. Dit spel helpt ze bij deze uitdaging.’

Rogier de Groot doet promotieonderzoek naar internetgedrag van jongeren met een licht verstandelijke beperking. Jongeren brengen tot wel 7 of 8 uur per dag door op hun telefoon of (spel)computer. Begeleiders doen om allerlei redenen te weinig met het online leven van hun cliënten. Rogier en zijn werkgroep willen het gesprek op gang krijgen. ‘Om te voorkomen dat jongeren bijvoorbeeld worden ingezet als geldezel, doen aan sexting of online pesten. Maar vooral om cliënten naar een zelfstandig leven te begeleiden. Daar hoort ook zelfstandigheid in de digitale wereld bij. Scrol daarom ook eens met je cliënt door zijn of haar mailbox.’

Rogier: ‘Door vragen leuk te verpakken, vergroot je de bereidwilligheid van cliënten om mee te werken.’

In samenwerking met Middin

Bij samenwerkingspartner Middin werd digitaal burgerschap een speerpunt. Zij helpen mensen met een beperking of niet-aangeboren hersenletsel midden in het leven te staan. Door te ondersteunen bij wonen, werken, leren, vrije tijd en voor jezelf zorgen. Zij zagen wel iets in de dingen die Rogier schreef en zei in zijn promotieonderzoek. Door samen te experimenteren, ontwikkelen ze handvatten die begeleiders helpen bij deze digitale uitdaging. Eén van die handvatten is het escaperoom bordspel ‘In het hoofd van de hacker’. Rogier: ‘Mede dankzij Middin kunnen we dit soort dingen doen. Zij zijn een hele fijne samenwerkingspartner die echt heel erg open staan voor alle ideeën. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en geven ons ruimte om samen nieuwe kennis en tools te ontwikkelen. Dat is heel waardevol.’

€ 10.000,- voor een fantastisch idee

Tijdens de dag van de mediawijsheid vond in Hilversum het MNX22 netwerkevent plaats. Toen won het spel van de werkgroep van Rogier de eerste plaats bij de MNX Challenge. ‘We kregen €10.000,- om ons spel uit te werken. Dus dat deden we. Vanaf het voorjaar van 2022 zijn we er druk mee geweest. Een halfjaar later lag de eerste proef op tafel. Het spel geeft je tools om het gesprek over online gedrag op een leuke, maar volwassen manier met elkaar te bespreken. Hoe ga je om met wachtwoorden? Hoe communiceer je online? Of hoe ga je om met je social media profielen?’

Het moet wel leuk zijn, anders doe ik het niet

Dat is Rogier zijn regel. ‘Je moet je voorstellen dat er voor de jongeren op woongroepen al vrij weinig leuks georganiseerd wordt. Het is daarom belangrijk dat begeleiders tools in handen hebben waarmee ze twee vliegen in één klap slaan: een leuke activiteit doen met de cliënten en waardevolle inzichten krijgen waarmee ze cliënten beter kunnen ondersteunen in hun digitale levens. Door die vragen leuk te verpakken, vergroot je de bereidwilligheid van cliënten om mee te werken. Je zorgt ook voor een leuke middag of avond. Degene die de code van de kluis kraakt, is winnaar van het spel en krijgt een cadeaubon.’

Straks kunnen hopelijk alle zorgorganisaties het spel spelen

Samen met Marc Burgers test Rogier het spel bij verschillende woongroepen. ‘Ik heb Marc gevraagd om mee te kijken. Wat is zinvol en wat werkt juist niet? Hij geeft me straks adviezen om het spel te verbeteren. Maar de basis staat, we zitten op de goede weg.’ Rogier ziet ook mooie gesprekken ontstaan tussen begeleiders en cliënten. Hij ziet cliënten nadenken en echt met de onderwerpen bezig zijn. ‘We hopen komend halfjaar de vernieuwde versie van het spel professioneel te laten drukken. Dan kan iedereen bij Middin het spel gebruiken. Later hopelijk alle zorgorganisaties. We denken nu zelfs na over een versie voor het hbo.’

Delen